Inceput de sezon estival 2023 si lucrurile par a fi pe fagasul normal. Pandemia s-a dispersat, preturile au crescut – dar in principiu viitorul arata bine.
Tot mai multi romani se straduie din rasputeri sa lase copiilor lor o Grecie mai buna, o Bulgarie sau o Turcie. De regula, acestia sunt cei care nu platesc un leu la stat si se plang ca nu au scoli, spitale si strazi.
Hotelierii se pregatesc cu popcorn pentru show-ul media. Vrem sa vedem ce apare nou prin presa anul acesta. Poate nu stiati, dar cand este vorba de litoralul romanesc presa bate Netflixul de la distanta.
Tehnica METEO
Oricum nimeni nu il intrece pe Busu care anunta uragane si crivat pe litoral la fiecare final de iunie, inceput de iulie. Noi, cei de pe litoral, ne uitam afara si ne este frica sa scoatem degetul pe geam ca se topeste.
Privim in zare din birouri (la 27 mai!) si cativa turisti fac plaja. Unii chiar se si balacesc. Seara dispar toti, pesemne ca vine crivatul anuntat la meteo. In nici un caz pentru ca s-ar lasa racoare.
Perioada scumpirii subite
Cand nu mai merge poanta cu vremea, e prea cald in tara sa nu inoti putin – se trece la armamentul lejer. Parcarea sare la 500 lei/zi, sezlongul tot pe acolo si cearceaful la 200 lei.
Nu stiu cum o fi la altii, da` la noi in Romania parcarea este gratis la hoteluri. Sezlongul ajunge la un 30 lei si iti da si o apa, o scoica, un mizilic in banii astia. Ba, unii operatori iti dau si parcare inclusa. ACEA parcare.
Sabotarea litoralului romanesc
Cand chiar nu mai merge cu ABSOLUT NIMIC, ce ne ramane? Sabotajul. O tehnica veche de cand lumea la care edilii nostri adera ca la partidele politice. Incep lucrarile la strazi, la autostrazi si la toate caile posibile care ar putea aduce turistul la mare.
Cum nimic nu tine o eternitate, se face un pic de scandal si unde se face gura mai mare – pe la final de iulie se improvizeaza ceva. Cand era Raducu, se lucra la Agigea. De cand cu perla marii, Olimp, se lucreaza la Constanta.
Toate minunate, hotelierii impacati si drumul lin – momentul adevat pentru un show de exceptie.
Cotizarea externa la economia romaneasca
Anticampania grasa din media – acel moment cand Grecia, Bulgaria si Turcia cotizeaza la unison la economia romaneasca. Si titreaza toata presa:
Vacanta la Mamaia cat un Urus nou nout
Grecia all inclusive costa cat 1 stea la romani
Va suna cunoscut? Ne spala astia pe creier. Unii isi dau seama, prea putini. Oricum nu este treaba mea sa luminez pe nimeni. Si nici nu vreau sa impiedic pe nimeni sa plece in vacanta visurilor sale. Cred cu tarie ca este un lucru bun sa calatorim, sa ne imbogatim spiritual.
Stirile penibile
Mai apare cate o stire cu valuri de cocaina, o bomba subacvatica uitata de rusi si un E.coli.
De facto
Dar daca tot ati citit pana aici – sa reliefam faptul ca toate aceste vacante prin tari straine imbogatesc pe cineva. Si nu-i roman. Si nu asta ar fi problema, problema este ca ne saracim singuri, tot pe noi.
Si stiu ca este neplacut sa te intalnesti cu staff fara experienta, ca poate conditiile nu sunt ca in Maldive si asa mai departe. Ba, da`s ale noastre. Banii circula in economia noastra.
Si este adevarat ca in prezent nu suntem direct beneficiari ai banilor. Dar daca ne crestem afacerile romanesti, vom fi. Si n-o zic eu. V-a aratat-o Ceausescu. O fac americanii cu succes.
Pai cati americani vedeti voi pe litoralul European? Cam cati americani ne viziteaza in general? Aia sunt cu picioarele pe pamant, viziteaza tara lor. Produc in tara lor.
Noi ce facem?
Noi ne ducem la all inclusive in Grecia. Pana la urma, si astia is tot ai nostri. Da` o duc mai bine ca noi, n-au nevoie sa ii ajutam.
Despre relansarea sudului
Imi doream sa fie o scurta sinteza inainte de sezon si a devenit cam lunga, dar mai am niste aspecte de notat.
In zona de sud a litoralului se pregatesc statiunile de parca ne-or vizita strainii. Nu va ganditi ca arata a lucrare a unui gospodar, ci mai degraba a spoiala de campanie electorala cu putin je ne sais quoi. Si presupun ca acel je ne sais quoi este chiar noua taxa de promovare introdusa recent pentru hoteluri. Probabil chiar e combinata si cu taxa de 5 lei platibila de catre turisti.
Se strang bani seriosi la buget si noi tot cu iarba cat casa pe faleza noua a Olimpului. Probabil si cei responsabili de cheltuirea bugetului au impresia ca fac o favoare hotelierilor daca cheltuie banii in Romania.
Despre cum ajung banii publici in buzunarele Booking
Ca tot am atins subiectul, v-am povestit cum se lipesc de Booking zeci de milioane de lei din aceasta taxa de 5 lei pe care o achita turistul?
Simplu! Prin comisionare.
Am facut un calcul scurt pe 2 luni de sezon estival si mi-au reiesit nu mai putin de 70 000 lei/hotel de 200 de camera. Am transmis si o sesizare catre cateva primarii.
Aparent, ne doare in pix de faptul ca sume precum 18 000 000 lei (cel putin!) pleaca din buzunarele Romaniei catre Olanda si asta DOAR de pe sudul litoralului in DOAR 2 LUNI. Nu este de competenta institutiei care este beneficiarul direct.
Oare de a cui competenta este? ALO! Unde traiti voi, ma?
Cand exista o sesizare care nu este de competenta mea, stiti ce fac eu? O dau la ala de a carui competenta este. In nici un caz, n-o sa plimb mingea pur si simplu. O voi da mai departe si ma voi asigura ca se rezolva si ca voi reveni cu un raspuns argumentat.
Oare cate saltele noi luam pentru turisti de 70 000 lei? Cata iarba tundeam? Pai aranjam toata statiunea.
Despre forta de munca, pacanele si videochat
Au oare aceste institutii habar cati tineri formeaza hotelierii sezon de sezon? Sau cat de greu este sa le explici ca de tara asta nu sunt doar pacanele si videochatul? Nu termini sezonul niciodata cu cei cu care incepi. Multi renunta rapid. Este mai usor la videochat si salariile mici se duc rapid la pacanele.
Litoralul se aglomereaza incet, dar sigur!, cu forta de munca din Bangladesh, Nepal si Sri Lanka. Ati fi tentati sa credeti ca este o inventie a imaginatiei mele ca tinerii nostri lasa munca pentru a face videochat.
Pe mine m-a uimit sinceritatea. A fost atat de sincer incat m-a lasat fara cuvinte. Munca este grea si banii sunt putini.
Ce este grav – este ca nu poti sa le promiti nimic. Atata timp cat toate cele de mai sus raman adevarate, este un miracol ca mai exista oameni care se lupta cu sistemul.
Concluzii dinainte de sezon
Si cum nimeni nu spune nimic – realitatea este ca nimeni nu o face pentru ca nu vrea controale.
Eu cred ca am o datorie. Si nu stiu cum sa scap de ea. Am o datorie la Romania si la tinerii romani. Ma intristeaza sa spun, ca antreprenor, ca nu pot oferi garantii de nici un fel nici celor din echipa mea si nici turistilor. Nu pot pentru ca in ospitalitate nu este suficient sa fii pasionat de ceea ce faci.
Sunt salarii mici in hoteluri si nu pentru profituri. Se duc multi bani la Booking, multi bani la primarii, multi bani pe scumpiri si turistii se duc si ei in Grecia.
Pregatiti pentru noul sezon estival?