Dupa ce am publicat prima parte, am inceput sa primesc intrebari de la a mea echipa. Unii s-au recunoscut si altii au ramas nedumeriti – pentru ca lipsea o foarte mare categorie si sigur am omis si altele la fel de importante.
Candidati cu experienta in alte domenii/ pe alte posturi
Candidatul cu experienta in hotelarie a lucrat pe alt post si are o vaga idee ce se intampla in alte departamente. Eu ii numesc pe acestia “visatorii” pentru ca o parte din ei chiar asta fac – viseaza ca este iarba mai verde in curtea vecinului. O alta parte vor pur si simplu sa avanseze, sa se educe in turism pentru ca le place. O alta parte tintesc functii. Sau vor toate astea la un loc.
Pe acestia ii accepti mereu ori pentru ca vin cu un foarte mare bagaj de cunostinte ori pentru ca tinta lor este succesul. Lor le place turismul si le place ce fac. Plus ca este minunat sa cunosti pe cineva la fel de pasionat de turism ca tine.
#ACCEPTAT
Candidatul cu experienta in alte domenii – este putina loterie. Acestia raman alaturi de tine daca stiu sa fie recunoscatori pentru sansa pe care le-o oferi – daca iti apreciaza timpul (90% nu o fac). Daca da, poti considera ca ai castigat la loto. Daca nu, felicitari – tocmai ti-ai irosit ceva timp si bani pentru nimic.
Pentru pretentiile salariale se aplica regula de mai sus. Daca au pretentii mari fiind constienti ca nu stiu absolut nimic despre acest job, cel mai bine ar fi sa ii refuzi. Daca negociezi si accepta – cel mai bine ar fi sa ii refuzi pentru ca s-ar putea sa ai surpriza ca experienta lor in alte domenii sa nu iti foloseasca la absolut nimic si nici acestia sa nu fie potriviti pentru jobul de receptioner – P.S.: si ei stiu asta.
Cea mai buna strategie este sa ii propui un salariu mic (nu 1160 lei net – minim pe economie ci suficient pentru un trai normal), sa ii explici ca acesta este salariul pe care il are un receptioner cu foarte putina experienta si ca daca se implica si invata, esti pregatit sa ii recunosti evolutia si performantele. Daca accepta, crede-ma, chiar este de angajat.
#INTUITIE (FEMININA)
Candidatii care cauta un job temporar
Cumva acestia nu se incadreaza nicaieri, desi au cate putin din celelalte.
Candidatii oportunisti au un scop numai al lor. Ei stiu ce vor de la viata, nu prea stiu cum sa ajunga acolo si de unde sa inceapa. Au gasit postul oferit de tine – pare promitator si le ofera libertatea de a face si altceva cu timpul lor liber.
Hotelaria iti ofera dinamism, networking si in plus niciodata nu stii de unde sare iepurele. Ori te mariti, ori prinzi un post acolo unde iti doresti, depinde de fiecare.
Cu putin noroc, incepe sa le placa jobul. Greu.
#REFUZAT
Candidatii determinati vor o cariera in turism si tintesc cat mai sus. Nu prea au rabdare si le place sa sara peste niste pasi esentiali. Targetul lor este succesul si raman pe loc atata timp cat sa dea bine la CV si sa fure meserie.
Nu te poti baza pe ei pe termen foarte lung nici in cazul in care ai lant hotelier. Succesul lor trebuie sa fie rasunator, iar mutatul la fiecare doi ani este felul in care inteleg ei evolutia.
#ACCEPTAT
Candidatii cu sperante vor altceva. Vor sa fie stewardese sau piloti sau directori la vreun MLM. Dar primul lucru care a aparut in Google cand au cautat job a fost postul oferit de tine. Sau au auzit pe la prieteni ca recrutezi.
Eu o sa ii refuz chiar daca nu am facut asta mereu. Daca un om nu vrea sa fie ajutat, nu prea sunt multe de facut.
#REFUZAT
Ar mai fi cate ceva de spus, nu luati foarte in serios ce am scris in aceste articole – sunt cazuri si cazuri. Depinde si de angajator, de ce isi doreste si ce strategie are in recrutare. Sunt angajatori pe care ii intereseaza sa lucreze cu un buget foarte mic (sa nu fim aspri, poate chiar au un buget mic dintr-un motiv foarte bine intemeiat), sunt angajatori care vor doar candidati de top pentru ca le permite bugetul sau tocmai asta este strategia lor de marketing – sa ofere cele mai bune servicii.
Din experienta mea, daca vrei sa ai succes in turism nu iti permiti forta de munca ieftina, dar trebuie sa acorzi procesului de recrutare o atentie deosebita pentru a nu fi inselat de candidatii care se vand foarte bine la interviu.
De asemenea, hotelaria nu este o afacere care aduce un profit urias si mereu trebuie sa renunti la alte cheltuieli pentru a oferi o grila de salarizare avantajoasa pentru angajati si competitiva. In Romania, este de doua ori mai greu.