Ma tot confrunt cu aceasta idee a mai marilor din industrie. As fi vrut sa argumentam, dar niciodata nu ne-a permis timpul asa ca o sa o fac pe blog.
Un manager de hotel nu are nevoie de birou. Cel putin nu pana la un numar mare de camere (sa spunem orientativ +300).
Dar eu vreau sa argumentez opusul. Un manager de hotel foarte bun (de hotel mic – mediu):
… isi petrece foarte mult timp la calculator, cel putin din punctul meu de vedere. Oricine se poate ocupa de administrarea efectiva – pana si camerista, daca aceasta este isteata si stie cum sa isi faca treaba (daca aveti un asemenea om ar trebui sa aveti mare grija de el). Sa stiti ca daca oricine poate vedea daca s-a ars un bec, a expirat salamul sau s-a rupt un prosop, nu oricine poate verifica departamentul de vanzari, contabilitate, resurse umane samd.
.. isi petrece timp cu angajatii pe care ii are in subordine si nu pentru a ii mustra, ci pentru a glumi cu ei facandu-i sa priceapa ce au de facut si unde gresesc. De regula, face asta tot in birou pentru ca este incredibil de urat sa faci pe cineva sa se simta prost in prezenta altora. Desi de multe ori, stresul sau nervii nu ne permit sa rezistam pana ajungem in birou.
… isi petrece timpul afland ce vor oaspetii nu doar din gura lor, ci si din oglinda online – adica din review-uri. La urma urmei, un oaspete nemultumit la receptie cam ramane la receptie. Un review prost este acolo pentru totdeauna si il urmeaza altele daca problema nu este descoperita si remediata.
… isi petrece timpul planificand si calculand. Bugete, previziuni, investitii, etc. Nu poate face acest lucru din receptie sau din bucatarie, nu? Sigur ca este important sa petreci timp si printre oameni, fie ei angajati sau oaspeti. Dar feedback-ul lor il poti auzi si stand 50% din timp in birou. Uneori si fara sa vrei.
That’s the old way. Get rid of it.
Pe vremuri, un birou era un semn al superioritatii, te simteai implinit cu o placuta lipita pe usa pe care scria functia fie ca erai patron, fie ca erai angajat – Director General. Si cu toate astea, toate hotelurile aveau o asemenea camaruta. Desi nu erau necesare.
In zilele noastre, un birou este o necesitate pentru ca un manager bun isi desfasoara 75% din activitate la un laptop. Culmea este ca pe vremuri, nimeni nu evidentia ca un manager nu are nevoie de un birou. Acum cand acesta este o necesitate, managerul este solicitat mai mult “pe teren”.
Pare mai mult un conflict intre generatii. Nimanui nu ii place sa isi strice vederea la calculator, dar cineva trebuie sa o faca si pe asta. Cineva trebuie sa ne faca un site, cineva trebuie sa se ocupa de platformele online de rezervari, cineva trebuie sa ne tina contabilitatea si cineva trebuie sa ii verifice si sa ii coordoneze pe toti acesti oameni. Managerul.
Sa fim sinceri, daca se cazeaza oaspetii intr-o camera murdara sau daca exista prosoape rupte sau daca mancarea era rece la restaurant, cat timp ne ia sa aflam acest lucru (din birou)? Pana incep urletele, corect? Dar daca exista o greseala pe site, in contabilitate sau pe o platforma online in cat timp aflam? Daca suntem norocosi – niciodata. Daca suntem ghinionisti aflam fie cand avem oaspetele in fata (el vrea restaurant pana la 02:00 noaptea ca asa scrie pe site si defapt e pana la 12:00), fie cand este Anaf la usa, fie cand primim rezervari de 10 lei pe care suntem obligati sa le onoram.
Prin urmare, care este scopul nostru final? De ce suntem manageri? Sa facem inventar la prosoape? Sa stam cu receptionerul sa facem cazari? Sigur, daca trebuie o facem si dam si cu matura pentru ca nu ne este greu. Dar, draga angajator, esti sigur ca de asta ma platesti? Sau in cazul meu care sunt manager si angajator* – oare mi-am deschis firma ca sa am un loc de munca care nu cere studii?
*ca o mica paranteza – in Romania fie lipsesc managerii de hotel, fie vor bani pe masura cunostintelor si nu a posibilitatilor (si din acest motiv eu nu i-am intalnit inca), fie doar pretind ca au cunostinte de GM. Dupa ce ca sunt 10 de toti, 9 sunt insuficient pregatiti si de al10lea nu sunt convinsa ca exista.
Un manager bun de hotel are nevoie de un birou. Adevarata intrebare nu este daca are nevoie sau nu de birou, ci unde gasim managerul.