Ce are AirBnb si nu are un hotel
Am tot citit articole cum ca AirBnb imparte piata cu hotelurile, ca are mai mult succes, ca ofera mai mult. Fals! AirBnb este ieftin sau mai ieftin, nu poate avea mai mult succes si nici nu poate oferi mai mult pentru moment.
Singurul lucru pe care il ofera, din punctul meu de vedere ca hotelier, este experienta. Pentru turistii straini in special – le ofera o experienta locala mai autentica. Cand rezervi intri direct in contact cu cel care iti inchiriaza spatiul – un expert local, ii poti cere sfaturi si el va fi dispus sa ti le dea.
Ce anume inseamna experienta AirBnb?
Cazarea vine la pachet cu un ghid local (gazda) care iti imparte cunostintele sale – unde poti gasi cea mai buna cafea, cum ai putea sa iti ocupi timpul pe durata sederii tale, ce ofera destinatia, samd.
De multe ori inseamna chiar un prieten nou daca cunoasteti zicala „vii strain si pleci prieten”. Oaspetele cauta sa interactioneaza, sa perceapa acel vibe local pana si din design, iar Airbnb fix din acest motiv a avut si are succes.
Aceasta optiune ofera poate mai multa initimitate, unicitate si evident mai multi bani de buzunar.
De ce ofera AirBnb o experienta autentica?
Pentru ca gazdele nu au de ales. Pentru ca nu trebuie sa se imparta la 100 de oaspeti. Ei au doar acel spatiu de cazare si trebuie sa il exploateze, sa mentina reviewuri bune pentru a nu fi inchisi.
Hotelurile nu au aceasta alegere, au angajati care au un interes mai mic sau mai mare sau pur si simplu nu ii intereseaza deloc sa tina oaspetele fericit. Intervine iarasi aspectul – o mana de angajati pentru cateva sute de oaspeti.
Diferente de costuri si cheltuieli
Un hotel are foarte multe cheltuieli pentru ca ofera mult mai multe. Permanent exista staff la dispozitia oaspetilor, mic dejun, spalatorie, utilitati, reparatii, intretinere spatii plus multe altele.
O gazda AirBnb nu are angajati, nu are mic dejun si nu este obligata sa tina totul impecabil. Daca se rupe un scaun, il arunca si incheie povestea – nu sunt standarde care trebuie respectate. Gazda nu este obligata de nici o legislatie sa inlocuiasca acel scaun. Sau sa obtina avize si clasificari, sa iti ofere securitate si lenjerii spalate in anumite conditii de igiena.
AirBnb are de luat multe lectii de la hoteluri
- In primul rand pentru ca nu se preteaza pentru toata lumea.
- In al2lea rand este un fel de ospitalitate ca pe timpuri cand strabunicul avea o casa cu doua camere si una o inchiria pentru un banut in plus.
Cate dintre aceste spatii de pe AirBnb respecta toate reglementarile legale in privinta spatiilor de cazare?
Ce ar trebui sa invete hotelierii de la AirBnb
- Sa promoveze mai mult serviciile locale – eu mereu am sustinut acest lucru, dar exista o singura problema – stafful nu este pregatit in aceasta directie pentru ca Romania nu are scoli care sa pregateasca personal de hotel, desi exista o crestere extraordinara a industriei. Cursurile care exista la ora actuala in tara nu te pregatesc pentru un job de hotel in 2018, te pregatesc pentru anul 1990. Ori turismul a evoluat foarte mult si va evolua foarte mult – este din ce in ce mai greu sa tii pasul pentru ca evolutia este strans legata de evolutia online si aparitia siteurilor precum Booking.com sau AirBnb. Acestea sunt intr-o continua dezvoltare pentru suprematie.
- Hotelurile nu isi mai permit sa fie comune – trebuie sa stabileasca ce nisa de clienti targeteaza, ce au deosebit (pozitionarea, obiective turistice, design, etc) si sa isi axeze strategia de marketing intocmai pe aceste diferente. Trebuie sa realizeze ce anume cauta turistul si sa exploateze acel ceva.
- Trebuie sa invete sa comunice cu oaspetele si sa ii acorde atentie. Turistul roman este un caz simplu de tipul vine si pleaca. Pe acesta il intereseaza sa fie mancarea buna, patul moale si curat. Nu va sta mult la povesti la receptie – mai putin in cazul in care este plictisit. Turistul strain vrea sa stie tot. Vrea atentie, vrea sa se simta special. Pe acesta daca il faci sa se simta special, nu prea il mai intereseaza daca a fost foarte curat sau mancarea foarte buna. Trece cu vederea. Cu el trebuie sa stai la taclale. Atat.
- Trebuie sa inteleaga importanta aplicarii unei strategii, oricare ar fi ea. AirBnb are o strategie – cantitate.
Sa revenim la tema initiala a articolului si sa recapitulam. Hotelierii trebuie sa se rezume la calitatile pe care le au si sa le abuzeze prin marketing, sa lucreze la comunicarea cu turistul si la unicitate, iar AirBnb trebuie sa ofere standarde de calitate si siguranta.
Ar fi interesant de stiut ce optiune de cazare aleg hotelierii cand calatoresc. Daca am reusi sa facem un studiu, am avea un castigator in batalia Hotel vs Airbnb.