fbpx

Inchiriezi un hotel? Iata ce ar trebui sa stii.

Inainte de a lua o asemenea decizie, in special daca nu ai experienta in industrie, ar trebui sa stii ca un hotel nu este un business “hit and run”. Este o afacere in care trebuie sa ai rabdare si inca multa pentru a obtine profit si cu atat mai mult cu cat adaugi la lista de cheltuieli cuvantul cheie “chirie”.

Nu se compara cu alte afaceri si daca nu ai experienta in domeniu, este foarte usor sa dai gres pentru ca un hotel necesita mai mult decat o investitie.

Din fericire pentru noi, locatari de meserie, foarte multi proprietari au marele dezavantaj de a avea $$$ pentru investitie, dar zero experienta – acesta este secretul esecului in acest domeniu. Acest mare secret ne permite noua sa avem succes. Sa nu va intrebati de ce multe proprietati sunt in anunturile de inchiriere – nu sunt acolo pentru ca nu pot fi afaceri de succes, ci pentru ca persoanele care le administreaza fie nu au “know-how-ul” acestui business, fie le administreaza de prea mult timp si isi doresc sa se retraga.

Va reamintesc ca un hotel inseamna ospitalitate si nu toti putem fi ospitalieri.

Asadar pentru inceput avem nevoie de:

  • Bani. Nici prea multi, nici prea putini, dar fara ei nu poti deschide nici o afacere.
  • Experienta. La fel, nici prea multa, nici prea putina, dar fara mai bine te reorientezi catre alt domeniu.
  • Realism. Nu poti incepe un asemenea business cu ideea ca te vei imbogati rapid. Poate este mai bine sa incepi cu ideea opusa.
  • Hotel. Din experienta mea, este mult mai bine sa preiei o afacere cat de cat functionala pe care sa o pui la punct. Cand o iei de la zero cu un hotel nou sau care nu a functionat – macar asigura-te ca vei petrece minim 5 ani acolo pentru ca iti va lua minim doi ani sa reusesti sa “pui afacerea pe picioare”. Daca ai ceva experienta, timp de un an si ceva vei merge pe break-even si abia dupa doi ani poti vorbi despre profit.

Traind in Romania, unde abuzul este la el acasa – as vrea sa adaug la acest articol cateva lucruri la care ar trebui sa fim atenti inainte de a investi in inchirierea unui hotel.

In primul rand, ar trebui sa nu ne grabim in a face un contract decent intre parti in care sa adaugam clauze sa ne protejam atat pe noi, cat si pe proprietar. Clauze corecte si clare privind relatia, bunul inchiriat si modul de plata al utilitatilor, chiriei, etc. Departe de mine gandul de a fi necinstita in orice tip de colaborare si recomand acelasi lucru tuturor – integritatea si corectitudinea in business sunt niste calitati exceptionale. De asemenea, va recomand sa spuneti NU oricarei colaborari care nu pare sa va impartaseasca valorile (in speranta ca sunt cele de mai sus).

In momentul unei discutii initiale, trebuie sa punctati trei aspecte foarte importante:

  1. Seriozitatea – trebuie sa aratati ca sunteti o persoana foarte serioasa, ca doriti sa cresteti o afacere, nu sa o abuzati. De asemenea, trebuie sa va asigurati ca nu veti fi abuzat la randul vostru de catre proprietar. De regula, cand una din persoane este corecta si serioasa, iar cealalta este tocmai opusul – persoana corecta va fi asuprita. Stiu ca suna amuzant, dar este o realitate – cand incerci sa fii corect, un om neserios va considera ca esti “o vaca de muls”.
  2. De la bun inceput trebuie sa fii foarte clar – am inchiriat, prin urmare eu sunt proprietarul acestei afaceri pana la terminarea contractului. Nici un proprietar nu iti poate “sugera” sau ordona cum sa iti coordonezi afacerea si angajatii, nici macar printr-un contract. Acest lucru este un abuz si nu este legal.
  3. Intimitatea. Normele GDPR sunt foarte stricte in acest sens si nu permit supravegherea video, accesul la datele personale ale oaspetilor si ale angajatilor nici macar proprietarilor de drept ale bunului inchiriat. Pe durata contractului, proprietar esti tu si numai tu ai acces la informatii confidentiale.

Fiecare bun inchiriat trebuie predat la finalul contractului in aceeasi stare in care a fost primit, exceptand uzura normala (foarte important de prevazut in contract concret ce inseamna aceasta uzura). Intretinerea bunului inchiriat reprezinta o cheltuiala pe care trebuie sa v-o asumati la semnarea contractului, dar este foarte important ca lucrurile care pot prezenta probleme pe durata contractului sa vi le aduceti de “acasa” sau sa expuneti foarte clar ca acestea se deterioreaza rapid si sa stabiliti de comun acord cum veti proceda cu aceste bunuri (lenjerie, prosoape, vesela, etc).

Acum ca am clarificat o parte din aspectele legale, desi ar mai fi multe de spus, putem trece mai departe. Daca informatiile oferite nu sunt suficiente, va stau la dispozitie oricand prin formularul de contact pe care il gasiti aici.

Inchiriezi un hotel?

  • Asigura-te ca esti in locul potrivit. Sigur ca este minunat sa ai un hotel mare si frumos in comuna X, dar sigur este locul potrivit? Orienteaza-te catre destinatii turistice (de preferat internationale).
  • Viziteaza zona, asigura-te ca este favorabila pentru turism. Nu cred ca este foarte relevant sa ai un hotel de 5 stele in Berceni. Dar cel mai probabil, este o idee buna sa ai un Budget Hotel intr-o zona cu foarte multe blocuri. Fiind o inchiriere, nu poti decide tu ce tip de turism este caracteristic hotelului respectiv, dar odata ce cunosti aceasta informatie, exploateaz-o in avantajul tau.
  • Hotelurile sunt de mai multe tipuri. Da. Nu seamana un hotel cu altul, chiar daca sunt la trei strazi distanta. Este acel hotel tipul de hotel pe care vrei sa il administrezi?
  • Urmareste competitia sau studiaza piata, cum imi place mie sa spun. Tine cont de faptul ca acei hotelieri sunt acolo de mai mult timp si au cel mai probabil mai multa experienta decat tine. In loc sa ii provoci printr-o lupta a preturilor, mai bine urmeaza-le modelul de business. Ce sens are sa reinventezi roata daca ea merge foarte bine asa?
  • Rezuma-te la ce te pricepi. Un hotel cu SPA presupune costuri si eforturi mult mai mari. Un hotel cu restaurant presupune o nevoie de cunostinte mai vaste. Evita locatiile cu prea multe facilitati daca nu ai experienta in a face acele facilitati sa produca pentru ca daca ele nu aduc profit, atunci reprezinta costuri.
  • Cu cat in zona respectiva tarifele sunt mai mari, cu atat sansa ta de a face profit este mai mare. Matematica simpla. Daca ai doua hoteluri asemanatoare in aceeasi zona, unul reprezinta competitia si practica tarife mari, cel de-al doilea are drumul pavat de primul. Primul semn ca trebuie sa lucrezi la servicii. Preturile sunt deja date de piata.
  • Are o curte comuna? Comuna cu cine? Mai bine nu. Vecinii sunt deja parte din pachet, imagineaza-ti sa imparti si curtea cu ei. In special ca nu esti tu direct cel care o imparte, ci oaspetii tai carora tu te straduiesti sa le oferi o experienta cat mai frumoasa. Pe cand vecinii se pot stradui sa ofere fix opusul.
  • Proprietarul locuieste in hotel? Mai bine nu. Imagineaza-ti miros de mancare, vizitatori nepoftiti, discutii neproductive si pot continua la infinit. Daca esti in industrie de ceva timp, stii cat de neplacut este sa locuiesti intr-un hotel.
  • Verifica istoricul. Orice informatie poate fi de folos, de la reviewuri la bilant atunci cand acestea exista.
  •  Intotdeauna verifica cheltuielile cladirii cu utilitatile. Chiar daca nu sunt foarte relevante pentru viitorul business, macar iti poti face o idee. Cauta sa le diminuezi acolo unde este posibil (poti folosi becuri led in loc de neoane spre exemplu). Partea tehnica, desi neplacuta, trebuie stapanita.

Din experienta mea este mult mai greu sa lucrezi intr-o proprietate inchiriata pentru ca tu trebuie sa iti onorezi obligatiile financiare avand pe langa (in anumite situatii) urmatoarele:

  • proprietar cu comportament abuziv
  • nesiguranta unei colaborari de lunga durata
  • evenimente neasteptate
  • costuri neasteptate si vicii ascunse ale cladirilor
  • costuri ridicate (chirie, utilitati, intretinere)
  • imposibilitatea de a actiona dupa bunul plac in vederea amenajarii si a reducerii costurilor utilitatilor prin imbunatatirea din punct de vedere tehnic

Un subiect despre care as putea scrie foarte multe – pentru mine orice afacere noua a fost o provocare, le-am trait pe toate de mai sus si imi doresc ca pe cele neplacute sa reusiti sa le evitati. Va stau la dispozitie oricand prin formularul de contact pe care il gasiti aici.

Sa nu uitam de lucrurile pozitive, de marea placere de a avea oaspeti si satisfactia pe care ne-o aduce faptul ca educam angajati, crestem impreuna si vedem rezultate pe masura efortului nostru.

Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top