fbpx

Glovo – “Booking.com” al restaurantelor

Marile companii cauta sa detina monopolul si ceea ce la prima vedere pare o solutie extraordinara pentru a creste vanzarile unui business, ajunge in final sa ii scada profitabilitatea.

Ce au in comun Glovo si Booking.com?

Ambele sunt un drog pentru HoReCa. Aduc o dependenta de fluxul de clienti generat care intr-un final duce la prabusirea intregii afaceri. Pentru necunoscatori, cele doua isi presteaza serviciile pe modelul urmator:

  • Glovo – 30 – 35% comision pentru restaurante + taxa de livrare incasata de la client.
  • Booking.com – 15-18% comision pentru fiecare rezervare concretizata (uneori chiar si fara sa se concretizeze daca nu esti atent).

Ambele promoveaza fluxul de clienti si incurajeaza consumatorul final, fara a mentiona ca defapt imobilizeaza restaurantul, respectiv hotelul pe care il paraziteaza.

Ambele functioneaza pe ideea “casa nu pierde niciodata”. Practic, daca se anuleaza o comanda, o scad din plati si daca se anuleaza o rezervare si nu o marci ca neincasata in 48h, le platesti comision. Alteori platesti comision si pentru incasarile altora daca preiei un contract de la alta societate comerciala.

Ambele iti aduc o categorie de clienti la care nu aveai acces anterior colaborarii pentru ca impacheteaza extraordinar de bine produsul.

Ambele iti aduc mai multi clienti daca ai preturi mai mici (discounturi si promotii), automat profit mai mic spre zero. Dar, hei! Rulam mai multi bani. Recomand aceste colaborari daca este musai sa cresti cifra de afaceri.

De ce nu renuntam la aceste platforme?

Pentru ca nu le putem invinge. Si daca nu le putem invinge, suntem nevoiti sa ne alaturam. Desi pierdem enorm, castigam clienti la care nu am avea acces fara acestia – asadar extindem baza de date. Castigam brand awareness, crestem vanzarile, ne extindem brandul, ne folosim de infrastructura masiva a acestora pentru a livra mai rapid produsul, vindem fara eforturi de marketing si profitam de oportunitatile create de acestia.

Targetul unui antreprenor ar trebui sa fie exploatarea acestor oportunitati fara a se lasa exploatat. Vanzarile online ar trebui sa fie un procent din vanzarile sale, nu toate vanzarile sale. Si cu putin ajutor de la consumator, acest lucru este posibil.

Cand incepe consumatorul sa “se prinda”?

Cele doua tipuri de business au un profit destul de mic si fara sa fie parazitate, dar din nefericire – optiunea de iesi din acest cerc vicios este aproape inexistenta. Singura cale de “iesire” este sa creasca tarifele cu pana la 20% fata de pretul oferit direct clientului. Abia atunci consumatorul final incepe sa resimta % perceput de monopolizarea pietii de aceste doua platforme.

Lipsa competitiei din piata nu va duce la nimic altceva decat la cresterea acestor jucatori. Din acest motiv, recomand tuturor cititorilor sa foloseasca cat mai mult posibil – comanda/rezervarea directa – iar unde acest lucru nu este posibil, sa foloseasca cu incredere companii romanesti.

Pentru hoteluri exista Travelro.ro, Helloromania, DirectBooking.ro, agentii de turism, samd.

Pentru restaurante este mai dificil, iesiti in oras sau ridicati comenzile direct in cazul in care nu au optiunea de livrare.

Cel mai groaznic aspect ramane totusi optiunea clientului de a lasa o recenzie subiectiva. 80% dintre recenzii sunt total deplasate si ca sa ofer cateva exemple din experienta proprie:

  • Langa hotelul X, latrau cainii toata noapte si nu m-am putut odihni.
  • Langa hotelul X, exista un santier si vederea era obstructionata de catre acesta.
  • Mancarea a ajuns rece/ varsata/ lipsa.

Nu vreau sa fiu inteleasa gresit, recenziile sunt un lucru bun, exceptional chiar. Insa doar atunci cand se refera strict la serviciile prestate. In restul situatiilor, recenziile de genul celor de mai sus ar trebui respinse si nu facute publice.

In concluzie, atat antreprenorii, cat si consumatorii ar trebui sa se gandeasca de doua ori inainte sa le permita acestor giganti sa le bage mana adanc in buzunare. In acest ritm, pentru a supravietui – antreprenorii vor fi nevoiti sa includa aceste cheltuieli extra in nota de plata a consumatorului si ambii vor pierde.

#sustinetiafacerileromanesti

1 thought on “Glovo – “Booking.com” al restaurantelor”

  1. Pingback: 10 restaurante din Bucuresti | Unde mancam | AdnanaMatei.ro

Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top