De ce costa mai mult cazarea prin Booking
Din simplu fapt ca un comision poate ajunge pana la 23% la care se adauga discountul Genius, care la randul lui poate fi de pana la 20%. Daca esti necunoscator, poate fi tentant sa spui ca discountul Genius nu este obligatoriu. Si ai dreptate, chiar nu este.
Dar o proprietate care nu se supune “promotiilor” ajunge sa fie pe pagina 30. Pe langa Genius, sunt multiple alte “surse de venit” pentru cunoscuta platforma: promotii, booster pentru vizibilitate (extra comision) si altele.
Ce nu stiu utilizatorii, este faptul ca buzunarul lor suporta mareata creatie. Aud tot mai des la oaspeti replici precum “Sun la Booking daca nu imi dati ce vreau”. Am incetat de mult sa mai incerc sa rezonez cu acest gen de oaspeti.
Nimic nu i se cuvine nimanui. Echipa hotelului este formata din oameni platiti sa isi duca responsabilitatile la bun sfarsit. Nimeni nu este platit pentru a fi sclavul altcuiva, cu atat mai putin pentru 250 lei/noaptea de cazare.
Echipa unui hotel nu datoreaza nimanui o alta camera doar pentru ca oaspetilor nu le place camera. Sigur ca vom cauta mereu sa ne rasfatam oaspetii si sa le indeplinim toate cererile, dar in limite decente. Amenintarile precum cea de mai sus nu functioneaza niciodata.
Fiecare hotel isi stabileste singur politici de plata, politici de anulare si asa mai departe. Si le va respecta in proportie de 90%, indiferent de ce va zice orice platforma.
Cum te “fura la cantar” Booking si alte platforme de rezervari?
Este ireal cum pana in prezent nu s-a sesizat nimeni ca hotelierii (si OASPETII deopotriva) platesc comision la TVA si TAXA HOTELIERA acolo unde cazul. Nici macar guvernul nu impoziteaza TVAul si taxa hoteliera. Doar Booking face acest lucru. Si asta ii rotunjeste lunar veniturile cu cel putin 1000 euro/luna per proprietate de aproximativ 20 de camere cu un pret per noapte de 250 lei.
In tara noastra sunt peste 10 000 de unitati de cazare, iar unele dintre ele au sute de camere. Putem estima lejer ca la o unitate de 200 de camere, venitul “extra” (din comisionarea tva-ului si a taxei hoteliere) depaseste cu mult 10 000 euro. Zeci de milioane de euro munciti cu multa sudoare atat de oaspete, cat si de hotelier, bani care i se cuvin STATULUI.
Aceste sume sunt percepute de aceasta platforma pe langa sutele de milioane de euro “care i se cuvin”. Altfel spus, acel comision care poate ajunge si la 43%.
Cine plateste pentru aceasta ilegalitate?
Poate unii dintre voi vor spune ca cel care plateste este consumatorul final. Din pacate sau din fericire, cel care plateste este hotelierul. Cei care sufera sunt atat hotelierul, cat si consumatorul. Ospitalitatea costa bani si oricare hotelier isi doreste oaspeti mai fericiti.
Insa in loc sa ofere oaspetilor o cana cu apa, sunt nevoiti sa acopere gaura la bugetul statului. Iata un exemplu de calcul:
Exemplu la tarif de cazare 300 lei
Comision Booking 23% – 69 lei (poate fi 15, 18 sau 23% in unele cazuri sau chiar 43% cu Genius)
Comision Bancar 2% – 6 lei
TVA 9 % – 24.77 lei
Taxa hoteliera 2% – 5.50 lei
Impozit in functie de legislatie si societate
Dupa toate acestea, hotelierul ramane cu 194,73 lei din care incepe sa achite impozit, taxe pe salarii, comisioane bancare lunare, SSM, medicina muncii, autorizatii, impozit si altele impuse de stat.
Si cazul acesta este unul fericit pentru ca, asa cum mentionasem anterior, in loc de 69 lei ar putea fi 129 lei. Caz in care, suma ramasa este 134,73 lei.
Va intreb… Cu ce bani sa mai platesti angajati, utilitati, spalatorie, consumabile, etc?
Cunoastem pe cineva cu o practica identica – sistemul bancar. Dar bancile si Booking nu impart intocmai acelasi domeniu de activitate.
In imaginile de mai jos este un exemplu de rezervare, asa cum o vede un hotelier. Taxele sunt excluse, TVA si taxa hoteliera. Tariful final cu taxe este 205.92 ron, iar comisionul este de 18% – 37.065 (37.07 rotunjit). Hotelul ramane cu 168.85 ron si trebuie sa acopere din banii proprii si cei 3.374 lei (diferenta de TVA si taxa hoteliera) disparuti ca prin magie.
Glumesc, nu au disparut ca prin magie, sunt in buzunarele celor de la Booking in loc sa fie in ale statului sau ale hotelului.
De ce cresterea tarifelor nu reprezinta o solutie buna?
Situatia nu este de ani buni una roz in imprejurarile actuale – suspendarea activitatii in pandemie, razboi, inflatie, cresterea TVAului, samd. Costul cu utilitatile este de cateva ori mai mare fata de 2019.
Cresterea tarifelor pentru a acoperi toate acestea nu este una sustenabila. Hotelierii nu isi doresc tarife mai mari, isi doresc sa achite comisioanele in mod CORECT si sa primeasca de la oaspete un tarif CORECT.
Ori in Romania tot mai multe guri spun ca hotelierii nu se mai satura de cresterea preturilor. Realitatea este ca altii nu se mai satura din obtinerea de foloase necuvenite de pe urma hotelurilor. Tarifele nu cresc din cauza inflatiei, ci inflatia a scos la suprafata faptul ca banii nu mai ajung pentru cheltuieli din cauza acestor procente aplicabile sumei finale si nu tarifelor fara TVA si fara taxa hoteliera cum ar fi normal.
La tariful de mai sus, valoarea corecta a comisionului ar fi 61 de lei la 23%, respectiv 116 lei la la 43%. Daca am gresit ceva, aveti formula si puteti calcula singuri. Iaca, diferentele sunt cativa lei buni pe noapte de cazare.
In prezent, singura masura valida care poate fi luata direct de catre hotelier este marirea pretului. Odata cu marirea acestora, principalii beneficiari raman aceiasi.
Exemplu la tarif de cazare 350 lei
Comision Booking 23% – 80.5 lei
Comision Bancar 2% – 7 lei
TVA 9 % – 28.9 lei
Taxa hoteliera 2% – 6.42 lei
Dupa scaderea tuturor taxelor, hotelului ii raman 227.18 lei. Practic, dupa acest calcul – tot ce pot spera este ca acest tarif sa nu includa micul dejun pentru doua persoane. Ori la 350 lei, daca ar fi banii mei, as considera ca sunt suficienti pentru a include si acest serviciu.
Insa cand punctezi si cheltuielile, in cel mai fericit caz, nu ramai cu nimic. Cel putin, nu la un hotel cu tarife de bun simt.
UPDATE 1 decembrie 2023 – taxa hoteliera a fost eliminata de la comisionare in urma presiunilor facute de catre hotelieri. Bineinteles, nu s-a adus in discutie restituirea sumelor colectate ilegal.
Este o mica victorie pentru toti hotelierii din Romania. Acest articol si-a atins o parte din scop. Luptam in continuare pentru a elimina toate nedreptatile din aceasta industrie.
Antreprenorii din turism nu au cui sa se adreseze pentru ca nu exista ministru al turismului, iar conducatorii tarii par ca nu doresc prosperitate capitalului romanesc.
Turistii stiu prea putine despre toate luptele pe care le duc antreprenorii din turism, dar refuzam sa imbogatim aceasta companie straina cu banii turistilor nostri. Si indraznesc sa cred ca vorbesc in numele tuturor hotelierilor cand spun ca ne dorim ca acesti bani sa fie reinvestiti in Romania pentru beneficiarul final al serviciilor noastre: turistul.