De multe ori este un mare mister ce face un receptioner de hotel. Aproape la fel de mare ca cel al sosetelor din masina de spalat. De ce spun asta?
Iata aici cateva motive:
- Niciodata nu stii unde este cand ai nevoie de el desi singurul loc in care ar trebui sa fie este la…. Ai ghicit! La receptie.
- Nici dupa foarte multi ani de experienta nu inceteaza sa te uimeasca cu cate lucruri NU STIE desi le face zilnic.
- Scoate bon de fiscal pe cazare de cateva ori pe zi si tot mai iese cate un bon cu TVA de 19 si nici macar nu stie ce a gresit.
- Dupa o tura intreaga nu iti poate intocmi un raport de 100 de cuvinte cu activitatea dintr-o singura zi. I mean, in cate cuvinte maxim poti spune ca te-ai uitat la filme pe Netflix?
- Si totusi… Ce face un receptioner de hotel?
- De ce au nevoie receptionerii sa citeasca mai mult?
- Ce ar trebui sa faca un receptioner de hotel?
- Ce nu ar trebui sa faca un receptioner de hotel?
- Stii cum afli daca iti faci bine meseria?
- Strategii pentru a primi tips
- “Receptia a ajuns ca taximetria”
- Taximetrist versus Receptioner
- Ziua cazezi, noaptea inveti.
Si totusi… Ce face un receptioner de hotel?
Trecand peste aceste detalii care par haioase cand le privesti din exterior, sunt foarte multe lucruri pe care ar trebui sa le faca un receptioner. Si vreau sa evit putin fisa postului pentru ca atunci cand faci parte dintr-o echipa ar trebui sa o faci in primul rand pentru tine. Nu se rezuma totul doar la bani si sarcini bine delimitate. Este ideal sa lucrezi intr-un mediu frumos care te face pe tine sa evoluezi.
Fraza aia cu “eu nu fac asta pentru ca nu este treaba mea” se aplica celor care fac prea multe, nicidecum celor care nu fac nimic. Esti platit pentru timpul tau, trebuie sa te faci util. Simplu ca buna ziua!
Am primit un email recent in care o persoana – receptioner/a – imi multumea pentru ca i-am tinut companie in turele de noapte prin articolele pe care le scriu. In timp ce el/ea considera ca i-am tinut de urat, eu m-am bucurat pentru ca i-am vazut setea de cunoastere. Si setea aceasta este nepretuita.
Daca citesti acest articol, as vrea sa iti spun ca ma voi stradui mai tare ca cei interesati sa primeasca continutul de care au nevoie.
De ce au nevoie receptionerii sa citeasca mai mult?
Receptionerii sunt in majoritatea cazurilor tineri care isi cauta drumul in viata. Nu au experienta nici in afaceri, nici in campul muncii. Din acest motiv, mereu am fost mandra si de cel mai mic progres.
Am avut perioade in care am tinut cursuri cu cei cu care am lucrat, le-am explicat cu multa rabdare ce este un contract, ce este o factura fiscala si ce diferente sunt intre cotele de TVA.
Nu le-am spus niciodata cate zile si nopti am pierdut eu cautand ultimele noutati in online pentru a aduna toate informatiile pentru ca lor sa le vina usor.
Asa ca intrebarea corecta nu este “Ce face un receptioner de hotel?”. Intrebarea corecta este:
Ce ar trebui sa faca un receptioner de hotel?
Daca citesti aceste randuri, sansele sunt foarte mari ca tu sa iti fi gasit deja un job in domeniu. La locul de munca vei invata cu siguranta ce ai de facut. Citind blogul meu, vei invata cum sa excelezi in meseria asta. Vezi si celelalte articole legate de acest subiect.
Receptioner hotel – avantaje si dezavantaje
Ce trebuie sa stie un receptioner de hotel in 2018?
Ce nu ar trebui sa faca un receptioner de hotel?
Lista este foarte lunga, dar am facut un tabel cu lucrurile esentiale.
DO | DO NOT |
---|---|
Citeste bloguri de specialitate | Nu doarme |
Este ospitalier | Nu dispare din receptie |
Lasa curat pentru colegi | Nu trateaza cu seriozitate jobul |
Verifica permanent rezervarile | Nu da detalii despre oaspetii hotelului tertilor |
Stii cum afli daca iti faci bine meseria?
Este chiar simplu. Atunci cand apare multumirea “financiara” – atlfel spus, cand primesti tips (bacsis). Nu degeaba este industria ospitalitatii supranumita industria tips-ului.
Asa ca hai sa incepem de la coada. Sa presupunem ca primim un tips de 50 lei. Cine da bani gratis? Nimeni. Poate Becali, dar nu stiu daca sunt chiar gratis. Acum hai sa ne gandim ce am putea face ca sa ii primim si in realitate.
Strategii pentru a primi tips
Cel mai mare secret este … Nu stiu daca sa il scriu in public. Hai ca il scriu! Cel mai mare secret este sa fii OSPITALIER. Nu te asteptai la asta, nu? Iti dau un exemplu din propria experienta.
Am cazat intr-o zi un cuplu. A venit mai intai el sa se asigure ca ii place camera si ca pretul este decent. Receptionerul era in pauza de masa si am ramas eu la receptie.
Mi-am dat seama imediat ca isi dorea sa ii ofere partenerei cele mai bune conditii asa ca m-am oferit sa ii prezint doua camere pentru a il lasa pe el sa aleaga.
Realitatea este ca eu i-am prezentat doua camere identice. Dar el a fost incantat ca a avut optiunea de a alege. Nu mi-am dorit sa castig nimic din acest efort, am facut-o pentru ca asta este meseria de receptioner. Am primit tips. Nu l-as fi primit daca nu insista.
Ce trebuie sa faci
Trebuie sa inveti sa cunosti oaspetii. Sa afli de ce au ajuns la hotelul respectiv, unde au gasit locatia si de ce au ales-o. Trebuie sa comunici mult si sa iti placa sa faci asta. Astfel vei intelege de ce anume are nevoie acel oaspete.
In schimb, tu vei afla cum poti aduce mai multi clienti. Afland ca el lucreaza la o anumita companie, ii poti comunica managerului si acesta ii poate contacta. Informatia cantareste mult.
Trebuie sa te arati disponibil. Turistii vin la hotel pentru ca isi doresc sa fie “dadaciti”. Si voi face o comparatie bizara, dar foarte buna.
La hotel este ca la masaj. Mergi la masaj pentru ca te doare spatele si te astepti ca dupa o ora si un masaj bun sa fii mai relaxat. La hotel te astepti sa gasesti chipuri care zambesc si care sunt oricand disponibile pentru orice ai nevoie. Fie ca ai nevoie de un pahar, un prosop sau de o conversatie. Hai ca nu este atat de greu.
Trebuie sa fidelizezi oaspetii si sa cauti noi surse de oaspeti. Nu o data am auzit ca asta este treaba departamentului de vanzari sau a managerului. O aberatie. Unii se asteapta sa ii care managerul in spate si sa le spele toate pacatele. Nimic mai gresit.
De ce spun asta? Pentru ca cel care pierde bani esti TU. Este destul de logic, cu cat hotelul are mai multi oaspeti, cu atat TU faci mai multi bani. Dureaza putin pana intelegi acest lucru, iar daca inca nu l-ai inteles si nu il intelegi nici acum… Poate jobul acesta nu este potrivit pentru tine.
“Receptia a ajuns ca taximetria”
Evident ca cea din Romania. Aceasta replica mi-o zice adesea un alt manager, o prietena. Eu cred ca mai rau. Si unul dintre motive este faptul ca isi doresc sa avanseze rapid, dar fara sa stie nimic.
Scopul nu este sa avansezi! Total gresit! Scopul este sa faci jobul respectiv pana cand il poti face cu ochii inchisi. Pana cand nu va mai exista managerul care sa te puna la perete pentru ca nu stii sa faci ceva sau nu cunosti un termen. Cand nu iti mai poate reprosa nimeni nimic, abia atunci sa iei in calcul ca poti avansa.
Taximetrist versus Receptioner
Cand te urci in taxi, nu prea mai ai de ales. Cand intri intr-un hotel, te poti razgandi oricand. Nimanui nu ii place un receptioner care mananca seminte in tura si se uita la filme.
Ce nu te invata nimeni este faptul ca, indiferent de clasificarea hotelului, staff-ul este cel care face TOTUL. Intr-un hotel conteaza sa ai ochi la detalii. In cele doua imagini de mai jos, sunt prosoape.
In stanga, sunt prosoapele pe care eu le vad acasa (cele din mana baiatului). Si voi fi sincera si demonstrez cu poze oricand imi cere cineva, prosoapele mele din dulap sunt asezate mai frumos si decat la hotel.
In dreapta, vezi ceea ce eu ma astept sa gasesc la hotelul unde lucrezi tu. Iar eu, turistul, te asociez pe tine cu prosoapele si invers.
Romanii au o vorba… “daca la locul de munca arata asa de rau, la tine acasa cum o fi?”. Asa ca alege intre a fi taximetrist si a fi receptioner. Daca raspunsul tau este “taximetrist”, te rog tare mult sa nu mai intri pe blogul meu.
Acest lucru se aplica la toate detaliile esentiale: lenjerie, intrare, prosoape, curatenie, baie, mancare si altele. De asta esti tu acolo.
Ziua cazezi, noaptea inveti.
Acesta este secretul succesului. Inveti tot ce este de invatat. Google este plin de informatii pentru cel ce cauta.
Iti recomand cateva articole in limba engleza pentru ca in limba romana nu scriu prea multi.
Am gasit acest link si cred ca este util: https://www.socialtables.com/blog/hospitality/hotel-terms-dictionary/. De aici poti invata termenii folositi in hotelarie si ce inseamna fiecare. Daca ii inveti pe toti, esti prea tare. Eu nu ii stiu nici in ziua de astazi. Inca un link util ar fi acesta –https://www.hotelspeak.com/2014/02/hotel-jargon-buster/.
Industria hoteliera este foarte dinamica si este greu sa tii pasul cu toate modificarile si toate noutatile. Un receptioner de hotel chiar trebuie sa tina pasul, dar cei mai multi nici nu stiu ce este un wholesaler sau un OTA.
Pentru mine, acest lucru este de neinteles. Nu poti fi parte dintr-o industrie despre care nu stii nimic. Mai ales in 2021, cand Google le stie pe toate si poti obtine aceste informatii din cateva taste.
Si tot timpul apreciezi…
Daca managerul te accepta fara nici o experienta si este dispus sa te invete, nu te intrebi si tu oare cine te invata ceva gratis? Pentru a face o facultate, trebuie sa dai bani grei oriunde in lume. In prezent, ne putem califica la locul de munca si putem invata cu ajutorul lui Google sau Youtube.
Nu vom fi tineri la nesfarsit si chiar nu avem nici o scuza pentru a nu evolua. Ia exemplul meu – de-a lungul timpului am invatat grafica, webdesign, receptie, management hotelier, salarizare, cosmetica, nail art, copywriting, vanzari, seo si multe altele care nu imi vin acum in minte.
Nu am facut nici macar o singura facultate in aceste domenii, eu am studiat dreptul si management financiar. Am invatat singura si inca invat lucruri noi din toate domeniile.
Sigur ca nu pot fi toti oamenii ca mine si nici nu trebuie sa fii ca mine. Dar asta nu inseamna ca nu poti fi mai bun.
Turismul iti permite sa fii tu, cel muncitor si dedicat. Nu iti cere scoli sau bani, iti cere doar sa fii ospitalier si atent la oaspete. Ofera si tu ceva la schimb…
Foarte tare,blogul! Chiar te admir 😘😘👍
Urmeaza sa ma angajez si eu ca receptioner si am dat peste blog’ul tau,tin sa te felicit pentru modul cum scrii si evident cum gandesti,esti o auto-didacta cu un vibe super misto.
Wow! I like that :). The vibe is all i have ????. Te felicit si eu pentru curajul de a intra intr-o industrie superba (cu rele si cu bune). Mult succes si sper sa ne intalnim intr-o buna zi sa imi povestesti despre experienta ta!
Articol foarte util și de bun simț. O mică observație: în tabel, în coloana cu NU-uri, cred că în loc de ”Nu tratează cu seriozitate jobul” ar trebui scris ”Nu tratează cu neseriozitate jobul”.